منشور اخلاقی چیست ؟
از دیدگاه صاحب نظران نظام اداری ، یک سازمان باید علاوه بر وظایف تشکیلاتی ، فلسفه و رسالت اجتماعی نیز داشته باشد .
فلسفه و رسالت هر سازمان موجب پرورش هوشمندی ، پختگی و ژرف نگری کارکنان می شود به گونه ای که اندیشه های کارکنان و اساتید و دانشجویان آنان را در چارچوب انسانی و اجتماعی قرار می دهد تا بتوانند رفتارشان را در همان ساختار بروز دهند . باید برای انجام رسالت همگانی سازمان با یکدیگر سخت تلاش کنند و این فلسفه و رسالت را منشور اخلاقی می نامند.
همه افراد جامعه قابل احترام هستند و نیازمندند که خویشتن راارزشمند ببینند و این ارزشمندی بر پایه ای محکم استوار است و پابرجاترین و سالم ترین عزت نفس برپایه احترامی که مستحق آنیم استوار است نه براساس شهرت یا آوازه ظاهری و تملق ها .
منشور اخلاقی بر دو وجه استوار است :
1 – کسانی که به عنوان مشتری و یا ارباب رجوع یک سازمان بصورتهای مختلف با سازمان ارتباط دارند .
2 – کسانی که ارائه خدمت به مراجعان را برعهده دارند .
محورهای منشور اخلاقی بر پایه :
1 – نظم و انضباط در محل کار
2 – آراستگی ظاهری
3 – وقت شناسی
4 – برخورد خوب با ارباب رجوع و رعایت ادب و احترام و نزاکت
5 – انجام امور براساس عدل و انصاف
6 - انجام امور ارباب رجوع در کمترین زمان ممکن
خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان با رعایت منشور اخلاقی در انجام هرچه بهتر امور براساس ضوابط و مقررات در پویایی و رشد چشمگیر سازمان نقش دارند .
عهدنامه :
در پیشگاه خداوند متعال با خود عهد می بندم که همه روزه و در تمامی ساعات با ظاهری آراسته و در محیطی منظم و در نهایت نظم و انضباط و ادب و احترام با برخوردی نیک و پسندیده با ارباب رجوع ، مردم و همکاران تعامل برقرار نموده و در کوتاهترین زمان ممکن امور محوله را در کمال صداقت و رعایت انصاف به انجام رسانیده و درصورت برآورده نشدن ارباب رجوع توضیحات کافی برای روشن شدن ذهن آنان ارائه نمایم و در راستای اهداف متعالی سازمان و کشور خود را مقید به اجرای رسالت ، اصول و منشور ذیل دانسته و پایبند باشم .
متن منشور اخلاقی :
در حفظ نظم محل کار ، اتاق و میز تحریر خود خواهم کوشید چون نظم و انضباط نشانگر شخصیت ایمان و اعتقاد وی به خدمت صادقانه است .
با کمال خوشرویی از ارباب رجوع استقبال و پس از انجام کار با کمال خوشرویی او را بدرقه نمایم چون مردم و ارباب رجوع ولی نعمت ما هستند .
تعلقات سازمانی را در خود می پرورانیم و به همکاران احترام می گذاریم تا با همدلی در جهت کرامت و رضایت ارباب رجوع مردم گام برداریم .
انجام صحیح و سریع امورمحوله را جزء وظیفه خود دانسته و با توجه به گرانبهاتر بودن وقت از طلا در کوتاهترین زمان ممکن خواسته هایشان را با توجه به ضوابط اجابت نماییم.
از هرگونه بحث و گفتگوی غیرحضوری و پافشاری و اصرار غیرمعمول در رابطه با اثبات نظرات به حق و قانونی با ارباب رجوع خودداری و درصورت قانع نشدن با کمال احترام ایشان را به مقامات بالاتر معرفی خواهیم نمود .
از نارضایتی ارباب رجوع درصورت برخورد نامناسب ناخواسته متاثر و با فروتنی از او عذرخواهی و در نهایت افتخار از او تشکر نماییم .
مشتاقانه به نظرات و دیدگاههای ارباب رجوع گوش داده و از انتقاد و پیشنهاد ایشان در رابطه با اصلاح رفتار و تغییر روش انجام کار البته براساس مقررات استفاده می کنیم .