اهداف ارزشیابی اعضای هیئت علمی
- همسو نمودن اهداف و برنامههاي فردي اعضای محترم هیئت علمی با اهداف، ماموريتها و برنامههاي راهبردي تحقيقاتي و آموزشي دانشگاه
- ارزيابي ميزان فعاليت و مشاركت محققان و مدرسان (هيات علمي و غير هيات علمي) و ترغيب آنان به انجام فعاليتهاي پژوهشي، آموزشي و اجرايي با كيفيت بهتر
- تلاش در جهت بالابردن كيفيت انتقال دانش و تكنولوژي
- افزايش توانمندي محققان و مدرسان
- شناسايي مسايل و مشكلات عرصه تحقيق و آموزش، به ويژه در بعد نيروي انساني و تلاش در جهت رفع آنها
- جهت تحقق اين اهداف فعاليت محققان و مدرسان در قالب معيارهاي كلي فعاليتهاي پژوهشي، آموزشي، علمي اجرايي و خصوصيات و شاخصهاي مربوطه مورد سنجش سالانه قرار مي گيرد.
الف) وظایف مدرسان
موارد زير از اصليترين تكاليف مدرسان محسوب ميشود:
- همكاري و مشاركت مستمر در نيازسنجي، برنامهريزي و اولويتبندي برنامهها
- تدريس در دورههاي آموزشي، علمي ,تهيه و تدوين منابع و متون درسي، مواد آموزشي و نيز همكاري در نشر و تكثير آنها؛ همكاري و مشاركت در برگزاري كارگاههاي آموزشي
- راهنمايي و ارائه مشورتهاي لازم به دانشجويان جهت انجام طرحها و پروژههاي مطالعاتي و تحقيقاتي
- حضور فعال در گردهماييها و همايشهاي علمي و تخصصي با ارائه مقالات شفاهي يا نمايشي (پوستر)
- تلاش در جهت ارتقاء سطح علمي از طريق شركت در دورهها و كارگاههاي آموزشي و بازآموزي و نيز ارتباط با دانشگاهها و ساير مجامع علمي و پژوهشي داخلي و خارجي
- مشاركت و حضور موثر درگروه و ارائه راهكارها و روشها، با هدف ارتقاء سطح كيفي برنامههاي آموزشي
- شركت فعال در جلسات كارشناسي، فني و تخصصي واحد و نيز خارج از آن به تشخيص مقام مافوق
- تهیه طرح درس و رعايت سرفصلهای دروس در حین تدریس
- تشكيل كامل كلاسها و پيگيري در برگزاری كلاسهاي جبراني
- ارائه به موقع نمرات نهایی جهت ثبت در سیستم
- رسيدگي موثر به اعتراضات دانشجويان نسبت در زمینه ارزشیابی
- رعایت شان و منزلت و جایگاه استادی و التزام به آن
ب) روش های نظارت
دفتر نظارت بر اساس مصوبه شورای نظارت و بر اساس شاخص های زیر در به ارزشیابی اساتید اقدام مینماید.قابل ذکر است در گذشته تنها مجرای ارزیابی نظر سنجی دانشجویان بوده که ازدرجه حصول اطمینان بالایی برای ارزیابی جامع اساتید برخوردار نبوده است.لذا شاخص های ارزیابی به صورت مکانیزه و از طروق زیر تحقق میپذیرد:
1-نظر سنجی دانشجویان 2-نظرات مدیران گروه و روسای دانشکده ها 3-گزارش های مستند دفتر اساتید 4- دایره امتحانات
ج) ویژگی های ارزشیابی :
از مهمترین ویژگی های ارزشیابی میتوان به
1-اختصاص ضریب وزنی به نظرات دانشجویان محترم بر اساس معدل به قسمی که دانشجوی با معدل الف بالاترین وزن را در میانگین نمره استاد در این آیتم به خود اختصاص میدهد
2-حذف پاسخ های مغرضانه از کاربرگ های نظر سنجی دانشجویی
3- شاخص گذاری تمامی سوالات برای بیان آماری نتایج و تشخیص نقاط ضعف و قوت اساتید
4- ارزشگذاری به حضور منظم اساتید در دانشگاه وبرگزاری کلاسهای درس و همینطور ارائه بموقع نمرات
5- ارائه تحلیل آماری و گراف های رشد در شاخص های ارزشیابی هر استاد از طریق نرم افزار اختصاصی تهیه شده
6-امکان دستیابی اساتید از طریق وب پیج به نتایج نظرسنجی
7-تاثیر گذاری مثبت و منفی نتایج ارزشیابی براساس آیین نامه تشویق و تذکر اعضای هیئت علمی